Τέμπη – ολόκληρο το πόρισμα για την τραγωδία στα Τέμπη

Στη δημοσιότητα έδωσε το Υπουργείο Μεταφορών ολόκληρο το πόρισμα για την τραγωδία στα Τέμπη. Το πόρισμα της επιτροπής αφορά τη διερεύνηση και ανάδειξη των συστημικών προβλημάτων και δυσλειτουργιών αναφορικά με το σιδηροδρομικό δυστύχημα που έλαβε χώρα στις 28 Φεβρουαρίου. Η τριμελής επιτροπή αποτελείτο από τον επίτιμο πρόεδρο του Νομικού Συμβουλίου του κράτους, Ιωάννη Κων/νο Χαλκιά, στη θέση του προέδρου, και τους καθηγητές, Βασίλη Προφυλλίδη από το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο  Θράκης και Χρήστο Πυργίδη από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.

Το πόρισμα της επιτροπής παραδόθηκε στις 18-04-2023 στον αρμόδιο Υπουργό και θα κοινοποιηθεί αρμοδίως στον εισαγγελέα εφετών Λάρισας.

Το πόρισμα του οποίου δεν ήταν η απόδοση ευθυνών σε συγκεκριμένα πρόσωπα, αλλά ο εντοπισμός των αιτιών του δυστυχήματος σε όλα τα επίπεδα μαζί με τις προτάσεις για την αντιστροφή της εικόνας του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας. Είναι ένα κείμενο συμπερασμάτων μιας επιτροπής σοφών, οι οποίοι μπορεί να προσπάθησαν να διερευνήσουν το ατύχημα μέσω συγκέντρωσης εγγράφων και εκτέλεσης αυτοψιών, ωστόσο δεν έλαβαν υπόψη κρίσιμα δεδομένα (δεν έλαβαν συνεντεύξεις, δεν είδαν τηλεγραφήματα της επίμαχης μέρας, αλλά και έντυπα από το σταθμαρχείο αφού αυτά είναι στην κατοχή του Ανακριτή, δεν είχαν πρόσβαση στους ταχογράφους των μηχανών, δεν έγινε κάποια τεχνική ανάλυση από μηχανικούς).

Τα σημαντικά τμήματα του πορίσματος:

α) Η επιτροπή αναφέρει ξεκάθαρα πως η τηλεδιοίκηση στο επίμαχο τμήμα Λάρισας – Ν. Πόρων είναι από τον Ιούλιο του 2019 εκτός λειτουργίας και στο τμήμα αυτό η κυκλοφορία γίνεται τηλεφωνικά.

β) Οι εμπειρογνώμονες τεκμηριώνουν ότι ο σταθμάρχης της Λάρισας γνώριζε ότι η επιβατική αμαξοστοιχία IC 62 έπρεπε να κινηθεί από την γραμμή ανόδου.

γ) Επισημαίνουν ένα πιο αυστηρό και λεπτομερές πρωτόκολλο επικοινωνίας.

δ) Το δευτεροβάθμιο όργανο ελέγχου στα γραφεία του ΟΣΕ που σταμάτησε να λειτουργεί από το 2020 θα βοηθούσε στην αποφυγή του δυστυχήματος.

ε) Τίθεται εν αμφιβολία το αν οι εκπαιδευόμενοι σταθμάρχες έλαβαν την απαιτούμενη εκπαίδευση.

ζ) Ο σταθμάρχης Λάρισας έλαβε μετάταξη στον ΟΣΕ παρότι ξεπερνούσε κατά 10 περίπου έτη το ορισθέν ανώτατο όριο ηλικίας, δηλαδή, η μετάταξη έπρεπε να απορριφθεί.

η) Αποδίδουν ευθύνη σε στελέχη της ΕΡΓΟΣΕ. Επιβλήθηκαν μάλιστα και πειθαρχικές κυρώσεις. Η ευρωπαϊκή εισαγγελία διεξάγει ακόμη έρευνα για τη σύμβαση 717/2014.

ο) Το μικρό ενδιαφέρον του πολιτικού συστήματος για τον σιδηρόδρομο.

ι) Ο σιδηρόδρομος έχει μικρό μερίδιο στο ελληνικό σύστημα μεταφοράς, καθώς θεωρείται ως λιγότερο πολυτελές μέσο μεταφοράς.

κ) Την μεγάλη μείωση προσωπικού στον ΟΣΕ από 13.000 το 1983 σε 7.100 το 2007. Αναφέρει ότι ο ΟΣΕ χρησιμοποιήθηκε για εξυπηρέτηση μικροπολιτικών σκοπιμοτήτων και διορισμών. Η αποχώρηση πολύτιμου προσωπικού με τις βίαιες μετατάξεις το 2010.

λ) Τη δύσκολη συνεργασία μεταξύ ΟΣΕ και Hellenic Train.

μ) Το κράτος πλέον μπορεί να παρέμβει προς την Hellenic Train μόνο μερικώς για ζητήματα ασφάλειας.

ν) Πρόβλημα υπάρχει και στις σχέσεις ΟΣΕ – ΕΡΓΟΣΕ

ξ) Η ΡΑΣ χαρακτηρίζεται υποστελεχωμένη με 16 άτομα προσωπικό.

ο) Εάν είχαν ολοκληρωθεί έγκαιρα όλα τα έργα αναβάθμισης του άξονα (ηλεκτροκίνηση – διπλή γραμμή με ταχύτητες 200 και εγκαταστάσεις σύγχρονου συστήματος ERTMS – ETCS – GSM-R) και τηλεδιοίκηση, τότε η διαδρομή Αθήνα-Θεσσαλονίκη θα γινόταν με ασφάλεια.

Μπερμπεργιάννης Δ.

Θέλετε να μοιραστείτε το άρθρο;

Facebook
Email

Διαβάστε και αλλά άρθρα