Η τραγωδία των Τεμπών δεν είχε συμβεί εάν είχε ολοκληρωθεί η σύμβαση 717 για την τηλεδιοίκηση και την σηματοδότηση του Σιδηροδρομικού Δικτύου. Αυτό είναι το συμπέρασμα στο βαρύ κατηγορητήριο που συνέταξε η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία, η οποία κάνει ξεχωριστή δικογραφία από την κυρία του εφέτη ανακριτή στην Λάρισα.
Το πολυσέλιδο κατηγορητήριο της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας είναι κόλαφος για το πόρισμα της ΝΔ στην εξεταστική επιτροπή που βγάζει λάδι τον Κώστα Καραμανλή και βλέπει μόνο ανθρώπινο λάθος, ρίχνοντας τις ευθύνες για το δυστύχημα στον σταθμάρχη Λάρισας και τους Μηχανοδηγούς.
Εκθέτει δε ανεπανόρθωτα τον τότε υπουργό μεταφορών, ο οποίος στην εξεταστική επιτροπή της Βουλής ισχυρίστηκε αναφερόμενος στην αμαρτωλή σύμβαση 717 ότι καμία τεχνολογία δεν είναι σίγουρο ότι θα απέτρεπε το δυστύχημα αφού και τα πιο σύγχρονα συστήματα λειτουργούν από ανθρώπους.
Οι κατηγορούμενοι υπάλληλοι της ΕΡΓΟΣΕ δεν είχαν ειλικρινή πρόθεση να εφαρμόσουν την σύμβαση 717 και να υλοποιήσουν το αντικείμενο αυτό το οποίο συνδεόταν άρρηκτα με την ασφάλεια των τρένων, όπως αποδείχτηκε με τον τραγικότερο τρόπο από το δυστύχημα στο Άδενδρο και το πρόσφατο πολύνεκρο δυστύχημα στα Τέμπη, τα οποία θα είχαν με βεβαιότητα αποφευχθεί εάν είχε ολοκληρωθεί το αντικείμενο της σύμβασης 717 με το σύστημα ETCS σε λειτουργία, γράφει ξεκάθαρα το κατηγορητήριο της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας.
Όπως αναφέρει το NEWS 24/7, τα 14 πρώην στελέχη της ΕΡΓΟΣΕ έχουν λάβει κλήσεις για την απολογία ενώπιον της Ευρωπαίες Ανακρίτριας στην Αθήνα, Χριστίνας Σαλάππα από την τρέχουσα εβδομάδα έως τα τέλη Απριλίου, κατηγορούνται κατά περίπτωση για κακουργηματική απάτη σχετικά με τις επιχορηγήσεις σε βάρος της Ευρωπαϊκής Ένωσης από κοινού και κατ’ εξακολούθηση. Η σύμβαση 717 χρηματοδοτήθηκε κατά 85% από κοινοτικούς πόρους.
Η σύμβαση 717 της ΕΓΟΣΕ υπογράφηκε το 2014 με αρχικό προϋπολογισμό 41,3 εκ. ευρώ. Αφορούσε την κατασκευή 52 σταθμών και τριών κέντρων τηλεδιοίκησης από την Αθήνα έως τη Θεσσαλονίκη και του Προμαχώνα. Η τηλεδιοίκηση είναι κρίσιμη, καθώς χωρίς αυτή δεν μπορεί να λειτουργήσει μεταξύ άλλων το σύστημα ETCS, το οποίο φρενάρει αυτόματα τα τρένα αν υπερβαίνουν μια καθορισμένη ταχύτητα ή εάν εντοπιστεί ένα σοβαρό πρόβλημα.
Ανάδοχη του έργου ανακηρύχτηκαν, η κοινοπραξία ΤΟΜΗ (θυγατρική ΑΚΤΟΡΑ) και της Γαλλικής ALSTOM. Η σύμβαση προέβλεπε ότι το έργο θα παραδοθεί εντός δύο ετών. Όμως, εννέα χρόνια αργότερα παρέμενε στα χαρτιά. Από το 2016 έως το 2021 έγιναν δεκτά οκτώ αιτήματα παρατάσεων, χωρίς να κηρυχθεί έκπτωτος ο ανάδοχος. Οι κατηγορούμενοι επιδίωκαν την εξυπηρέτηση των οικονομικών συμφερόντων της κοινοπραξίας λέει η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία.
Από την έρευνα προέκυψε επίσης ότι υπο-τμήματα του έργου φέρεται να είχαν ανατεθεί σε μικρότερες εταιρείες και εργολάβους που δεν είχαν εμπειρία σε έργο σιδηροδρόμου ή δεν μπορούσαν να υποβάλουν μελέτη.
Το έργο ξεμπλόκαρε στα μέσα του 2018 με την απόφαση του ελεγκτικού συνεδρίου να δοθεί πράσινο φως για μια συμπληρωματική σύμβαση επιπλέον τον Ιούνιο του 2019, το Υπουργείο Οικονομικών καταλόγισε πρόστιμο 2,4 εκ. ευρώ στην ΕΡΓΟΣΕ για κενά στην αρχική σύμβαση του 2014, τα οποία έδινα στις εταιρίες τη δικαιολογία να ζητήσουν περισσότερα χρήματα. Η κυβέρνηση άλλαξε, όμως χρειάστηκε να σπαταλήσουν άλλα δυο χρόνια (Μάιος 2021) για την υπογραφή της συμπληρωματικής σύμβασης 13,2 εκ. ευρώ.
Εάν πρόθεση των κατηγορούμενων υπαλλήλων της ΕΡΓΟΣΕ ήταν να εκτελέσουν πράγματι το έργο φυσικό αντικείμενο της Σύμβασης 717, δεν θα περίμενε 3 χρόνια μετά της τελεσίδικη απόφαση του ελεγκτικού συνεδρίου της 1ης Σ.Σ.Ε., η οποία τελικών υπεγράφη την 19/05/2021, ήτοι επτά χρόνια παρά τέσσερις μήνες από την υπογραφή της αρχικής σύμβασης 717, σημειώνεται στο κατηγορητήριο.
Το Δ.Σ. Μακεδονίας-Θράκης.