Τρεις χθεσινές αποφάσεις της ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων. Αναδεικνύουν την φαυλότητα με την οποία διοικείται ο ελληνικός σιδηρόδρομος επί κυβερνήσεως Μητσοτάκη. Εδώ και 4 χρόνια, η Hellenic Train χρησιμοποιεί το δίκτυο του ΟΣΕ χωρίς νομιμοποίηση με υπογραφή σύμβασης.
Ντροπιαστική αφαίρεση του Πιστοποιητικού Υπευθύνου Συντήρησης από τον ΟΣΕ. Σε εκκρεμότητα το 2019 και το ζήτημα των χρεώσεων για την πρόσβαση στο δίκτυο.
Με χαρακτηριστική καθυστέρηση και κάτω από την πίεση που ασκούν κυρίως οι συγγενείς των θυμάτων των Τεμπών βγαίνουν στο φως οι σκελετοί στην ντουλάπα του ελληνικού σιδηροδρόμου, δηλαδή ένα πλήθος σοβαρών εκκρεμοτήτων που υπάρχουν και αφορούν την χρήση του δικτύου και την συντήρηση της υποδομής του.
Με τρεις διαδοχικές αποφάσεις τις χθες, η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμου (ΡΑΣ):
1) Αφαιρεί από τον ΟΣΕ πιστοποιητικό του ως Υπεύθυνου Συντήρησης.
2) Απειλεί τον ΟΣΕ με κυρώσεις επειδή δεν δημοσίευση δήλωση δικαίου για το έτος 2024.
3) Απειλεί με κυρώσεις ΟΣΕ και Hellenic Train επειδή εδώ και τέσσερα χρόνια η δεύτερη χρησιμοποιεί το δίκτυο του πρώτου χωρίς να υπάρχει σύμβαση μεταξύ τους.
Οι παραπάνω κυρώσεις και κυρίως η τρίτη αναδεικνύουν μεταξύ άλλων την φαυλότητα με την οποία η
Κυβέρνηση διοίκησε τον ελληνικό σιδηρόδρομο, καθώς η έλλειψη σύμβασης πρόσβασης από το 2019 δεν αποτέλεσε εμπόδιο να υπογραφεί και να γίνει νόμος του κράτους το 2022 η σύμβαση για την επιδότηση των αγορών γραμμών βάσει της οποίας η Hellenic Train δικαιούται επιδότηση 750 εκατομμυρίων ευρώ σε βάθος 15ετίας.
Ο ΟΣΕ θεωρείται διαχειριστής της υποδομής του σιδηροδρόμου, δηλαδή υπεύθυνος για την καλή λειτουργία του δικτύου και την διαχείριση της κυκλοφορίας. Άρα πρέπει να αμείβεται από τις εταιρίες όπως η Hellenic Train που χρησιμοποιούν αυτό το δίκτυο για να το εκμεταλλεύονται με επιβατικά και εμπορικά δρομολόγια. Μέχρι το 2019 αυτή η αμοιβή προέκυψε από μια σύμβαση πρόσβασης βάσει των δηλώσεων δικτύου που δημοσίευσε ο ΟΣΕ και η τότε ΤΡΑΙΝΟΣΕ πλήρωνε περίπου 15 εκατ. ευρώ ετησίως. Το 2019, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ κατήγγειλε τον ΟΣΕ ότι ξαφνικά διπλασίασε τις χρεώσεις αυτές και από τότε ξεκίνησε μια διαταραχή που βρίσκεται ακόμη σε εκκρεμότητα.
Η ΡΑΣ γνώριζε αναλυτικά την εκκρεμότητα σχετικά με την σύμβαση πρόσβασης καθώς είχε ενδώσει απόφαση τον Ιούλιο του 2022, ύστερα από προσφυγή της Hellenic Train το 2021. Η απόφαση εκείνη 56/2022 όριζε τα βήματα που έπρεπε να γίνουν καθώς διαπιστώθηκε ότι:
- Η έλλειψη σύμβασης πρόσβασης για τα έτη 2020 και 2021 (σ.σ. εννοείται ότι παραμένει έως και σήμερα) συνιστά αθέτηση ουσιώδους υποχρέωσης, καθώς «ρυθμίζει σειρά κρίσιμων τεχνικών και οικονομικών θεμάτων» και αποτελεί προϋπόθεση για να εκτελείται νομίμως.
- Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ συνέχισε να αιτείται την πρόσβαση στο δίκτυο και να χρησιμοποιεί την υποδομή χωρίς να έχει συνάψει τις αναγκαίες συμφωνίες με το άρθρο 28 του Ν. 4408/2016.
- Ο ΟΣΕ άλλαξε τις χρεώσεις με τις δηλώσεις δικτύου που δημοσίευσε για τα έτη 2020 και 2021 χωρίς όμως να έχει προηγουμένως τηρηθεί η προβλεπόμενη διαδικασία διαβούλευσης με τα ενδιαφερόμενα μέρη.
- Ο ΟΣΕ δεν έχει υποβάλει εισήγηση στον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών για να καθοριστούν οι κανόνες και τα κριτήρια χρέωσης της Σιδηροδρομικής Υποδομής.
Και γι’ αυτό η ΡΑΣ:
1) Καλεί σε ακρόαση ΟΣΕ και Hellenic Train για την πιθανολογημένη παράβαση της σιδηροδρομικής νομοθεσίας στο διατακτικό της απόφασης 56/2022 της ΡΑΣ, καθώς μέχρι σήμερα δεν έχει υλοποιηθεί η υπογραφή συμβάσεων πρόσβασης για τα έτη 2020 και 2021 μεταξύ των δύο εταιριών.
2) Καλεί σε ακρόαση τον ΟΣΕ για την διαπίστωση παράβασης των διατάξεων της Σιδηροδρομικής νομοθεσίας που αφορούν την δημοσίευση δήλωσης δικτύου για το έτος 2024. Η δήλωση δικτύου ενδίδετε από τον ΟΣΕ πριν την έναρξη κάθε έτους.
3) Ντροπιαστική για την παράδοση του ΟΣΕ θεωρείται και η απόφαση με την οποία αναστέλλεται το πιστοποιητικό και ως Υπευθύνου για την Συντήρηση Φορέα (ΥΣΦ). Ο ΟΣΕ έχει το δικαίωμα να συντηρεί τα οχήματα που χρησιμοποιούνται για τις δικές του λειτουργίες. Όμως οι εργασίες γίνονται κυρίως στο μηχανοστάσιο θόλου που καταστράφηκε το 2023 από την κακοκαιρία Daniel. Η ΡΑΣ αποφάσισε την αναστολή της πιστοποίησης.
Γράφει ο Δημοσιογράφος,
Άρης Χατζηγεωργίου